Anggapan Safar adalah Bulan Sial

109
Bulan Safar adalah bulan kedua setelah Muharam dalam kalendar Islam (Hijriyah) yang
berdasarkan tahun Qamariyah (perkiraan bulan mengelilingi bumi). Safar artinya
kosong. Dinamakan Safar karena dalam bulan ini orang-orang Arab dulu sering
meninggalkan rumah untuk menyerang musuh.
Menurut
bahasa Safar berarti kosong, ada pula yang mengartikannya kuning. Sebab
dinamakan Safar, karena kebiasaan orang-orang Arab zaman dulu meninggalkan
tempat kediaman atau rumah mereka (sehingga kosong) untuk berperang ataupun
bepergian jauh. Ada pula yang menyatakan bahwa nama Safar diambil dari nama
suatu jenis penyakit sebagaimana yang diyakini oleh orang-orang Arab jahiliyah
pada masa dulu, yakni penyakit safar yang bersarang di dalam perut, akibat dari
adanya sejenis ulat besar yang sangat berbahaya. Itulah sebabnya mereka
menganggap bulan Safar sebagai bulan yang penuh dengan kejelekan. Pendapat lain
menyatakan bahwa Safar adalah sejenis angin berhawa panas yang menyerang bagian
perut dan mengakibatkan orang yang terkena menjadi sakit.
Banyak
orang yang beranggapan bahwa bulan ke-2 dalam kalender hijriyah ini sebagai bulan sial.
Yang sangat disesalkan, anggapan tersebut banyak diyakini oleh kaum muslimin
juga. Sehingga, karena bulan sial, maka tidak boleh punya hajatan pada bulan
tersebut, atau melakukan pekerjaan-pekerjaan penting pada bulan tersebut,…dsb, karena akan
mendatangkan bencana, atau ketidakberhasilan dalam pekerjaan.
Menganggap
sial waktu-waktu tertentu, atau hewan-hewan tertentu, atau sial karena adanya
peristiwa atau mimpi tertentu sebenarnya hanyalah khayalan belaka. Itu
merupakan keyakinan kufur, menunjukkan dangkal aqidah tauhid orang-orang yang
mempercayai keyakinan tersebut.
Termasuk
anggapan bulan Shafar sebagai bulan sial, sebenarnya merupakan warisan dari
adat istiadat jahiliyyah para penyembah berhala sekaligus pelaku kesyirikan.
Segala keyakinan-keyakinan syirik tersebut telah diberantas oleh Nabi Muhammad
Shallahu ‘alaihi wa Sallam dengan agama tauhid yang beliau bawa.
Berikut
penjelasan para ‘ulama tauhid dan sunnah tentang permasalahan ini.
Al-Lajnah
Ad-Da`imah lil Buhutsil ‘Ilmiyyah wal Ifta` (Komite Tetap untuk Riset Ilmiyyah
dan Fatwa Kerajaan), Saudi ‘Arabia
Pertanyaan : Sungguh kami telah mendengar tentang keyakinan-keyakinan
bahwa pada bulan Shafar tidak boleh melakukan pernikahan, khitan, atau
semisalnya. Kami memohon penjelasan dalam masalah tersebut sesuai bimbingan
syari’at islam. Semoga Allah menjaga anda sekalian.
(Fatwa
no. 10.775)
Jawab :
Keyakinan tersebut, yaitu tidak boleh melakukan pernikahan, khitan, atau
semisalnya pada bulan Shafar merupakan salah satu bentuk perbuatan menganggap
sial bulan tersebut. Perbuatan menganggap sial bulan-bulan tertentu, hari-hari
tertentu, burung atau hewan-hewan tertentu lainnya adalah perbuatan yang tidak
boleh. Berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari
shahabat Abu Hurairah Radhiyallah ‘anhu bahwa Rasulullah Shallahu ‘alaihi wa
Sallam telah bersabda :
لا عدوى ولا طيرة ولا هامة ولا صفر
“Tidak
ada penularan penyakit (dengan sendirinya), tidak ada thiyarah, tidak ada kesialan
karena burung hantu, tidak ada kesialan pada bulan Shafar.” [HR. Al-Bukhari
5437, Muslim 2220, Abu Dawud 3911, Ahmad (II/327)]
Menganggap
sial bulan Shafar sekaligus termasuk salah satu jenis tathayyur yang terlarang.
Itu termasuk amalan jahiliyyah yang telah dibatalkan (dihapuskan) oleh Islam.
Sejarah
juga mencatatkan bahawa beberapa peperangan berlaku dalam bulan ini iaitu
peperangan Al Abwa dalam tahun dua hijrah, perang Bani Qainuqak dan Zi Amin
pada tahun ketiga hijrah dan Peperangan Khaibar pada tahun keempat hijrah.
Demikian
fakta sejarah, namun hakikatnya dalam masyarakat kita hari ini, bulan Safar
dikaitkan dengan bala bencana dan musibah hingga menerbitkan beberapa amalan
khurafaat dan tahyul dengan harapan dapat menangkis dan menolak musibah
tersebut.
Amalan-amalan
khurafat bulan safar seperti mandi safar, membuat ancak, melarang mengadakan
kenduri kahwin dan percaya adanya burung hantu sebagai tanda kematian masih
berurat nadi dalam kehidupan masakini. Amalan, fahaman dan kepercayaan  seperti
ini bukan sahaja bercanggah dengan syariat Islam tetapi juga boleh menyebabkan
rosaknya akidah.
Nahas
dan bala bencana bukan hanya berlaku dalam bulan Safar. Kepercayaan seperti ini
perlu ditolak kerana Allah Taala telah memberi amaran kesan dalam surah At
Taubah ayat 51 yang bermaksud:
”Katakanlah
(Wahai Muhammad) tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa
yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung yang menyelamatkan kami
dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada
Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawaqal”
Pada
zaman jahiliyah, orang arab akan merujuk kepada tukang tilik tentang masa depan
mereka.. Syed Muhamad Qutb dalam bukunya Jahiliyyah Qarnil Isyrin menyatakan
bahawa ia masih berlaku dalam zaman mencabar yang dipenuhi ICT dan serba
canggih ini.Berpindah rumah hanya boleh pada hari Rabu, memulakan kerja perlu
pada hari Selasa atau Sabtu, meramal nasib dengan memuja keramat adalah
beberapa contoh jahiliyah moden yang masih wujud dewasa ini.
Percaya
kepada pokok, kubur, telaga yang mempunyai kuasa selain Allah boleh membawa
syirik dan bertentangan kepada kepercayaan tauhid kepada Allah. Percaya kepada
sial, majal, memuja jin dengan meminta pertolongan darinya seperti dilakukan
sesetengah bomoh dan dukun dengan amalan menurun adalah syirik dan menyesatkan.
Mereka yang bersahabat dan menggunakan jin seperti tukang sihir dan tilik nasib
adalah tergolong di kalangan orang yang bodoh dan menzalimi diri sendiri
sebagaimana ditegaskan Allah dalam Surah Yunus ayat 106 yang bermaksud:
”Dan
janganlah engkau menyembah atau memuja yang lain dari Allah yang tidak
mendatangkan manafaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudharat
kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka jadilah engkau
orang-orang yang berlaku zalim(terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik
itu)”
Terdapat
sebahagian umat Islam yang masih percaya bahawa Hari Rabu terakhir bulan Safar
merupakan hari turunnya ribuan bala yang menimpa umat. Oleh itu mereka dilarang
keluar rumah dan melakukan aktiviti sosial harian kerana ditakuti akan ditimpa
musibah. Malah anak-anak pula diminta mandi air tolak bala atau mandi di pantai
yang lebih dikenali sebagai Mandi Safar.Sesunguihnya ia adalah kepercayaan
karut dan bertentangan dari ajaran Islam.
Malah
perbuatan pesta mandi laut telah mengundang kepada dosa lain seperti wujudnya
pergaulan bebas lelaki dan perempuan tanpa batas. Wujud juga ibubapa yang tidak
mahu mengadakan kenduri perkahwinan pada bulan ini kerana ditakuti pasangan
akan menjadi tidak bahagia atau tidak mendapat zuriat. Kepercayaan seperti ini
boleh menjadi syirik kerana kita lebih mempercayai bulan dan bukan kuasa Allah.
Sebenarnya
nahas dan bala bencana tidak hanya berlaku dalam bulan Safar. Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud:”Tidak ada penyakit berjangkit, tidak ada sempena(baik
atau buruk) melalui burung berterbangan, tidak ada sial pada burung hantu dan
tidak ada nahas dalam bulan Safar. Hendaklah setiap daripada kamu melarikan
diri daripada pesakit kusta sebagaimana kamu melarikan diri daripada singa yang
bengis” Hadis riwayat Bukhari)
Sesungguhnya
mempercayai perkara yang disebutkan menjadikan umat Islam semakin mundur, malas
berusaha dan hanya berserah kepada takdir. Di kala umat lain berlumba-lumba
meneroka ilmu dan mencapai kejayaan, umat Islam seolah-olah berundur dan
tertinggal ke belakang.
Kita
menjadi tidak produktif kerana tidak dibenarkan keluar rumah pada hari Rabu
terakhir bulan Safar. Kesemua kegiatan ekonomi terbantut. Minda kita menjadi
jumud dan tidak berkembang kerana mempercayai fahaman karut tersebut.Malah
dalam kontek hubungan kita dengan Allah Taala, kita telah melakukan satu dosa
besar tanpa disedari iaitu syirik. Ingatlah peringatan Rasululullah SAW tentang
tujuh perkara yang membinasakan yang perlu dijauhi di mana syirik merupakan
perkara yang terletak di nombor satu.
Amalan
penggunaan azimat, tangkal sebagai pelindung diri seperti kebal, ilmu pengasih,
ilmu pelembut hati yang dicampuradukkan dengan sihir juga adalah syirik dan
menyeleweng dari ajaran Islam.Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:”Dari Ibn
Mas’ud:rasulullah SAW bersabda:Sesungguhnya jampi mentera, tangkal dan ilmu
pengasih adalah syirik”     Hadis riwayat Abu Daud dan
Ahmad)
Sungguhpun
jampi mentera diharuskan sebagaimana duiceritakan oleh para sahabat yang
bertanya kepada Rasulullah, Syeikh Yusof Qardawui telah menggariskan tiga
syarat seperti yang terdapat dalam bukunya Fatawa Al Muasirah
1)
Ia mesti didasarkan kepada Allah SWT dan nama-namaNya
2)
Ia mestilah dituturkan dalam bahasa Arab dan kata-kata yang boleh
difahami maksudnya
3)
Beriktikad bahawa ianya tidak memberi kesan dengan sendirinya tetapi
dengan takdir Allah SWT
Aqidah
murni menjadi sendi dalam masyarakat, tauhid menjadi paksi dan rohnya. Oleh
itu, agenda memperkukuh akidah merupakan tugas setiap individu. Ilmu agama yang
cetek perlu didalami kerana ia merupakan benteng paling berkesan dari terjebak
ke lembah khurafat dan syirik.
مَنْ رَدَّتْهُ الطِّيَرَةُ
مِنْ حَاجَةٍ فَقَدْ أَشْرَكَ
Barangsiapa
yang menangguhkan hajatnya kerana al-Thayrah (ramalan buruk kerana sesuatu)
maka dia telah berbuat syirik. – Hadis riwayat Imam Ahmad, no: 6748
الطِّيَرَةُ شِرْكٌ
الطِّيَرَةُ شِرْكٌ ثَلاَثًا وَمَا مِنَّا إِلاَّ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُذْهِبُهُ بِالتَّوَكُّلِ.
Al-Thiyarah
(menyandarkan keburukan kepada sesuatu) itu syirik, al-Thiyarah itu syirik tiga
kali. Dan tidak ada seoarang pun dari kita, kecuali (telah terjadi dalam
dirinya pengaruh al-Thiyarah tersebut) akan tetapi Allah menghilangkannya
dengan tawakal – Hadis riwayat Imam Abu Dawud, no: 3411.
اللَّهُمَّ لاَ خَيْرَ
إِلاَّ خَيْرُكَ وَلاَ طَيْرَ إِلاَّ طَيْرُكَ وَلاَ إِلَهَ غَيْرُكَ.
Ya
Allah, tidak ada kebaikan kecuali kebaikan-Mu dan tidak ada kesialan kecuali
kesialan daripada-Mu dan tidak ada Tuhan selain-Mu. – Hadis riwayat Imam Ahmad,
no: 6748.
Orang
Melayu satu ketika dahulu mengamalkan Mandi Safar atau mandi beramai-ramai
ditepi sungai mahupun pantai yang dianggap sebagai satu ritual untuk menolak
bala pada bulan Safar serta menghapuskan dosa. Orang Melayu berarak menuju ke
destinasi terpilih diiringi dengan alunan muzik, nyanyian, jampi serapah dan
alunan zikir tertentu. Setelah itu mereka mambaca jampi tertentu atau menulis
ayat-ayat tertentu di atas kertas lalu memasukkannya ke dalam bekas berisi air
dan mandi dengannya. Sebenarnya amalan mandi Safar ini diwarisi dari budaya
Hindu. Walaupun Pesta Mandi Safar ini semakin terhakis dalam umat Melayu
terdapat sesetengah pihak yang melakukan pembaharuan dalam upacara ini. Maka diarahnya
penulisan ayat-ayat tertentu di atas kertas atau papan dan direndam di dalam
kolah ataupun tangki berisi air untuk seluruh ahli keluarga bermandi
dengannya.
Syaikh
Muhammad ‘Abdussalam al-Syaqiry berkata:
Pada
hari Rabu terakhir bulan Safar kononnya disunatkan untuk mengerjakan solat
sunat empat rakaat. Waktu mengerjakannya adalah setelah terbit matahari dan
sebelum masukya waktu Zuhur. Pada setiap rakaat hendaklah dibaca surah
al-Fatihah sekali, surah al-Kautsar tujuh belas kali, al-Ikhlas lima kali,
Surah al-Falaq dan al-Naas sekali dengan dikerjakan dengan hanya satu tahiyat.
Setelah selesai solat ini hendaklah membaca doa seperti berikut:
Dalam
buku al-Futuhat al-Haqqaniy pengikut tarekat tersebut diajar amalan tertentu
untuk hari Rabu terakhir bulan Safar bertujuan untuk menolak bala. Di antara
amalan-amalannya adalah membaca kalimah syahadah sebanyak tiga kali,
beristighfar tiga ratus kali, membaca ayat al-Kursi tujuh kali, suraf al-Fiil tujuh
kali dan dihadiahkan kepada diri sendiri dan juga ahli keluarga.
Konnonnya
dianjurkan untuk memperbanyakkan sedekah pada bulan Safar bertujuan untuk
menjauhkan diri dari penderitaan dan nasib malang.
Terdapat
juga segelintir pihak yang beranggapan dianjurkan untuk mengerjakan ibadah
korban pada tarikh 27 Safar.
لاَ عَدْوَى وَلاَ
صَفَرَ وَلاَ هَامَةَ.
Tiada
penyakit yang berjangkit (dengan sendiri), tiada (keburukan ataupun kesialan
pada bulan) Safar dan tiada (kecelakaan yang bersangkutan dengan) burung hantu.
– Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 5717
Masyarakat
Arab pada zaman jahiliyah iaitu sebelum kedatangan agama Islam sememangnya
terkenal dengan amalan-amalan yang bercanggah dengan syarak. Perjalanan
kehidupan seharian mereka sentiasa dibayangi oleh amalan-amalan syirik, tahyul
dan khurafat. Sebagai contoh sekiranya mereka ingin memulakan perjalanan mereka
akan melihat gerakan-gerakan sesetengah jenis binatang seperti burung mahupun
busur panah yang dilepaskan sama ada ke kiri atau ke kanan. Mereka beranggapan arah gerakan tersebut
boleh mempengaruhi keburukan atau kebaikan yang mungkin akan dihadapi dalam
perjalanan tersebut. Sekiranya pada tanggapan mereka gerakan tersebut
menunjukkan alamat yang tidak baik maka mereka membatalkan hasrat untuk
meneruskan perjalanan tersebut. Perkara sebegini disebutkan tathayyur atau
meramalkan sesuatu kejadian yang buruk disebabkan oleh sesuatu perkara. Sebagai
contohnya Imam al-Syafi’i r.h pernah berkata:
Dahulu
golongan jahiliyah apabila ingin bermusafir akan mengambil burung dan
melepaskannya ke udara. Sekiranya ia terbang ke kanan maka mereka pun keluar
atas tanggapan tuah tersebut. Jika ia terbang ke kiri atau ke belakang, maka
mereka akan menganggap sial lalu berpatah balik. Maka apabila Nabi s.a.w.
diutuskan, baginda menyeru orang ramai: “Kekalkan burung pada sarangnya.” –
Riwayat Abu Nu’aim al-Asfahani di dalam Hilyah al-Auliya’
Islam
menyelar budaya tathayyur ini dan menganggap ianya merupakan satu perbuatan
yang mencemar kemurniaan tauhid kerana ketergantungan hati seseorang kepada
sesuatu perkara selain daripada Allah S.W.T. dengan menyakini perkara tersebut
boleh membawa mudharat atau manfaat kepada kita. Islam meletakkan kejadian
sesuatu perkara itu bergantung kepada kehendak dan kekuasaan Allah S.W.T
semata-mata. Firman-Nya:
Katakanlah
(wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan
apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan
kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya
orang-orang yang beriman bertawakal”. – al-Taubah (9) : 51
Menyandarkan
sesuatu musibah bakal menimpa terhadap kerana sesuatu perkara seperti gerakan
binatang, kedudukan bintang, waktu atau masa yang tertentu dan lain-lain adalah
perbuatan yang tercela kerana segala sesuatu itu ditetapkan oleh Allah S.W.T.
tanpa ada faktor lain yang mempengaruhi keputusan-Nya. Firman Allah S.W.T.:
Ketahuilah,
sesungguhnya nahas dan malang mereka itu hanya di tetapkan di sisi Allah, akan
tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. – al-A’raaf (7) : 131
Oleh
itu bagi sesiapa yang membuat sesuatu keputusan berdasarkan tathayyur maka dia
telah terjebak dalam lembah kesyirikkan.
Daripada
‘Abdullah Ibnu Mas’ud bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Melalui
hadis di atas kita dapati sedikit sebanyak setiap manusia akan berhadapan
dengan perasaan tathayyur ini akan tetapi jika kita bertawakal kepada Allah
dalam segala perkara yang mendatangkan manfaat dan menjauhi musibah, maka Allah
akan menghilangkan perasaan tersebut dari jiwa kita. Sekiranya kita telah
terjebak dalam perlakuan tathayyur ini, untuk menebusnya Rasulullah s.a.w.
telah mengajar kita untuk mengucapkan:
Namun
apa yang menyedihkan setiap kali ketibaan bulan Safar, budaya jahiliyah
yang diperangi oleh Islam ini seakan-akan muncul semula. Safar adalah bulan
kedua dalam kalendar hijrah dan Safar bermaksud kosong atau meninggalkan
sesuatu tempat. Penamaan bulan yang kedua ini sebagai Safar adalah kerana
kebiasaan orang Arab meninggalkan rumah mereka pada bulan ini bertujuan
memerangi musuh-musuh dan mereka juga suka mengembara pada bulan ini.
Kebanyakan orang Arab pada zaman jahiliyah beranggapan terdapat kesialan pada
bulan Safar ini. Ternyata pemikiran jahiliyah ini masih diwarisi oleh
segelintir kecil umat Islam pada zaman ini akibat lemahnya keimanan dalam jiwa
dan kejahilan mereka terhadap ilmu tauhid. Mereka beranggapan bulan Safar
merupakan bulan di mana Allah menurunkan kemarahan dan hukuman ke atas dunia.
Oleh itu banyak musibah dan bencana terjadi pada bulan Safar khususnya pada
hari Rabu minggu terakhir. Sesetengah umat Islam menghindarkan diri dari
melakukan perjalanan pada bulan safar melainkan terdapat keperluan yang
mendesak. Sebagai contohnya dalam kitab al-Futuhat al-Haqqaniy, penulis kitab
tersebut memilih untuk menahan diri dari keluar berjalan pada bulan ini dan
menasihati agar semua pengikut tarekat tersebut untuk tidak meninggalkan rumah
melainkan sekiranya benar-benar perlu. Dalam kitab tersebut dikhabarkan bahawa
Syaikh tarekat tersebut ‘Abdullah Faiz Daghestani berkata: Pada hari
Rabu terakhir bulan Safar, 70,000 penedritaan (bala) akan menimpa dunia.
Barangsiapa yang mengekalkan adab ini yang disebut (beberapa amalan yang
tertentu), dia akan dilindungi oleh Allah yang Maha Kuasa.” Bagi orang Melayu
pula mereka menghindari dari melakukan majlis perkahwinan pada bulan Safar
kerana dipercayai jodoh pasangan pengantin tersebut akan tidak berkekalan dan
kelak akan susah untuk mendapatkan zuriat. Ada juga yang beranggapan bayi yang
lahir pada bulan Safar bernasib malang dan hendaklah dijalankan satu upacara
khas untuk membuang nasib malang tersebut. Kesemua ini merupakan
perkara-perkara tahyul dan khurafat yang harus dibanteras sehingga ke akar
umbi. Firman-Nya:
Tidak
ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan
izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya
(untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan
(ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. – al-Taghaabun (64) :
11.
Terdapat juga segelintir pihak yang beranggapan dianjurkan untuk mengerjakan ibadah korban pada tarikh 27 Safar.
لاَ عَدْوَى وَلاَ صَفَرَ وَلاَ هَامَةَ.
 
Tiada penyakit yang berjangkit (dengan sendiri), tiada (keburukan ataupun kesialan pada bulan) Safar dan tiada (kecelakaan yang bersangkutan dengan) burung hantu. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 5717
Masyarakat Arab pada zaman jahiliyah iaitu sebelum kedatangan agama Islam sememangnya terkenal dengan amalan-amalan yang bercanggah dengan syarak. Perjalanan kehidupan seharian mereka sentiasa dibayangi oleh amalan-amalan syirik, tahyul dan khurafat. Sebagai contoh sekiranya mereka ingin memulakan perjalanan mereka akan melihat gerakan-gerakan sesetengah jenis binatang seperti burung mahupun busur panah yang dilepaskan sama ada ke kiri atau ke kanan. Mereka beranggapan arah gerakan tersebut boleh mempengaruhi keburukan atau kebaikan yang mungkin akan dihadapi dalam perjalanan tersebut. Sekiranya pada tanggapan mereka gerakan tersebut menunjukkan alamat yang tidak baik maka mereka membatalkan hasrat untuk meneruskan perjalanan tersebut. Perkara sebegini disebutkan tathayyur atau meramalkan sesuatu kejadian yang buruk disebabkan oleh sesuatu perkara. Sebagai contohnya Imam al-Syafi’i r.h pernah berkata:
Dahulu golongan jahiliyah apabila ingin bermusafir akan mengambil burung dan melepaskannya ke udara. Sekiranya ia terbang ke kanan maka mereka pun keluar atas tanggapan tuah tersebut. Jika ia terbang ke kiri atau ke belakang, maka mereka akan menganggap sial lalu berpatah balik. Maka apabila Nabi s.a.w. diutuskan, baginda menyeru orang ramai: “Kekalkan burung pada sarangnya.” – Riwayat Abu Nu’aim al-Asfahani di dalam Hilyah al-Auliya’
Islam menyelar budaya tathayyur ini dan menganggap ianya merupakan satu perbuatan yang mencemar kemurniaan tauhid kerana ketergantungan hati seseorang kepada sesuatu perkara selain daripada Allah S.W.T. dengan menyakini perkara tersebut boleh membawa mudharat atau manfaat kepada kita. Islam meletakkan kejadian sesuatu perkara itu bergantung kepada kehendak dan kekuasaan Allah S.W.T semata-mata. Firman-Nya:
Katakanlah (wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal”. – al-Taubah (9) : 51
Menyandarkan sesuatu musibah bakal menimpa terhadap kerana sesuatu perkara seperti gerakan binatang, kedudukan bintang, waktu atau masa yang tertentu dan lain-lain adalah perbuatan yang tercela kerana segala sesuatu itu ditetapkan oleh Allah S.W.T. tanpa ada faktor lain yang mempengaruhi keputusan-Nya. Firman Allah S.W.T.:
Ketahuilah, sesungguhnya nahas dan malang mereka itu hanya di tetapkan di sisi Allah, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. – al-A’raaf (7) : 131
Oleh itu bagi sesiapa yang membuat sesuatu keputusan berdasarkan tathayyur maka dia telah terjebak dalam lembah kesyirikkan.
Daripada ‘Abdullah ibnu ‘Umar r.a dia berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda:
Daripada ‘Abdullah Ibnu Mas’ud bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Melalui hadis di atas kita dapati sedikit sebanyak setiap manusia akan berhadapan dengan perasaan tathayyur ini akan tetapi jika kita bertawakal kepada Allah dalam segala perkara yang mendatangkan manfaat dan menjauhi musibah, maka Allah akan menghilangkan perasaan tersebut dari jiwa kita. Sekiranya kita telah terjebak dalam perlakuan tathayyur ini, untuk menebusnya Rasulullah s.a.w. telah mengajar kita untuk mengucapkan:
Namun apa yang menyedihkan setiap kali ketibaan bulan Safar, budaya jahiliyah yang diperangi oleh Islam ini seakan-akan muncul semula. Safar adalah bulan kedua dalam kalendar hijrah dan Safar bermaksud kosong atau meninggalkan sesuatu tempat. Penamaan bulan yang kedua ini sebagai Safar adalah kerana kebiasaan orang Arab meninggalkan rumah mereka pada bulan ini bertujuan memerangi musuh-musuh dan mereka juga suka mengembara pada bulan ini. Kebanyakan orang Arab pada zaman jahiliyah beranggapan terdapat kesialan pada bulan Safar ini. Ternyata pemikiran jahiliyah ini masih diwarisi oleh segelintir kecil umat Islam pada zaman ini akibat lemahnya keimanan dalam jiwa dan kejahilan mereka terhadap ilmu tauhid. Mereka beranggapan bulan Safar merupakan bulan di mana Allah menurunkan kemarahan dan hukuman ke atas dunia. Oleh itu banyak musibah dan bencana terjadi pada bulan Safar khususnya pada hari Rabu minggu terakhir. Sesetengah umat Islam menghindarkan diri dari melakukan perjalanan pada bulan safar melainkan terdapat keperluan yang mendesak. Sebagai contohnya dalam kitab al-Futuhat al-Haqqaniy, penulis kitab tersebut memilih untuk menahan diri dari keluar berjalan pada bulan ini dan menasihati agar semua pengikut tarekat tersebut untuk tidak meninggalkan rumah melainkan sekiranya benar-benar perlu. Dalam kitab tersebut dikhabarkan bahawa Syaikh tarekat tersebut ‘Abdullah Faiz Daghestani berkata: Pada hari Rabu terakhir bulan Safar, 70,000 penedritaan (bala) akan menimpa dunia. Barangsiapa yang mengekalkan adab ini yang disebut (beberapa amalan yang tertentu), dia akan dilindungi oleh Allah yang Maha Kuasa.” Bagi orang Melayu pula mereka menghindari dari melakukan majlis perkahwinan pada bulan Safar kerana dipercayai jodoh pasangan pengantin tersebut akan tidak berkekalan dan kelak akan susah untuk mendapatkan zuriat. Ada juga yang beranggapan bayi yang lahir pada bulan Safar bernasib malang dan hendaklah dijalankan satu upacara khas untuk membuang nasib malang tersebut. Kesemua ini merupakan perkara-perkara tahyul dan khurafat yang harus dibanteras sehingga ke akar umbi. Firman-Nya:
Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. – al-Taghaabun (64) : 11.silahkan baca Kebid’ahan Amalan bulan safar

SHARE

4 COMMENTS

  1. Terimakasih telah berbagi ilmu.Jujur saya lahir di bulan safar.Bahkan nama panjang saya adalah Safarillah.Semoga lebih banyak saudara kita yang membaca artikel ini,karena anggapan buruk masyarakat kita terhadap bulan safar.bahkan pernikahanpun tidak boleh terjadi pada bulan safar karena katanya itu merupakan bulan dimana ****** (sejenis binatang) menikah.
    Sekali lagi terimakasih.Informasi ini insyaaloh akan saya kabarkan kepada keluarga saya.

    • Anggapan masyarakat inilah yang sebaiknya kita buang jauh-jauh dari benak kita. salah satu hadis yang menyatakan larangan mencela waktu:

      Dari sahabat Abu hurairah r.a, Rasulullah saw bersabda, yang artinya: "Allah ta'ala berfirman:" Anak adam telah menyakiti-ku, ia mencela dahr (waktu), padahal aku yang menciptakan waktu. ditanganku segal perkara, aku memutar malam dan siang." (HR. Bukhari no. 5827 dan Muslim 5824)

      terimah kasih telah berkunjug